piątek, 5 sierpnia 2016

Czas żniw oczami Królika

Autor: Samantha Shannon
Tytuł: Czas żniw
Oryginalny tytuł: The Bone Season
Wydawnictwo: SQN
Ilość stron: 520


Żyjemy w czasach, kiedy bycie innym nie oznacza bycia gorszym. Masz inne poglądy niż większość, inny kolor skóry, inną orientację seksualną? Wszystko to da się zaakceptować. Jednak co by było, gdyby oprócz ludzi naszą planetę zamieszkiwali również… jasnowidze?
Dziewiętnastoletnia Paige Mahoney i pracuje w barze tlenowym – a przynajmniej tak mówi swojemu ojcu. Tak naprawdę jest zatrudniona w kryminalnym podziemiu Sajonu Londyn. Jako senny wędrowiec zdobywa cenne informacje dla swojego szefa, Jaxona Halla. Prowadzi podwójne życie. Musi w końcu ukrywać się przed rządem, który zdradza na dwa sposoby:
Pierwszy – jest jasnowidzem. Już sam ten fakt jest dla niej praktycznie wyrokiem śmierci.
Drugi – pracuje dla Siedmiu Pieczęci. Jest kryminalistką.
Kiedy zostaje złapana po zabójstwie strażników, spodziewa się śmierci. W końcu tak powinna skończyć, prawda? Ale spotyka ją coś zupełnie innego. Nowe życie w kolonii karnej Szeol I.

O [Czasie żniw] było głośno. Bardzo głośno. Fala pozytywnych opinii zalała Internet, dlatego też nie mogłam obok tego tytułu przejść obojętnie. Cały czas krążył mi gdzieś po głowie przy kupnie nowych książek. Aż wreszcie nadeszły Targi Książek w Krakowie. Przechodząc obok stoiska wydawnictwa SQN zobaczyłam ją – piękną, górującą nade mną powieść Samanthy Shannon. Jakieś pięć minut później należała już do mnie. Jednak na moją opinię musiała czekać jeszcze ponad pół roku.
Książka spodobała mi się już od pierwszych zdań. Niemal natychmiast zauważyłam, że autorka wykreowała świat dokładnie oraz szczegółowo. Bez problemu mogłam się w nim odnaleźć.
- Jak się czujesz? - zapytał.
- Pieprz się.
Jego oczy zapłonęły.
- Widzę, że lepiej.
Jeśli chodzi o styl, Samantha Shannon pisze lekko. Ma barwne, nienudzące czytelnika opisy. Całość czyta się szybko i przyjemnie. Akcja wciąga, nie wypuszcza ze swoich objęć do ostatnich stron. Krótkie chwile na spokój są tutaj głównie po to, aby potem fabuła zdołała nas zaskoczyć kolejną niespodziewaną sytuacją.
Sam pomysł na powieść jest moim zdaniem niesamowity. Nie umiem ubrać w słowa tego, jak bardzo podobał mi się [Czas żniw]. Tak, zostałam kolejną osobą, którą wciągnął ten świat. Kolejną osobą, która rozpaczała, kiedy działo się coś dramatycznego. W tej chwili mogę powiedzieć, że czyham na drugi tom. Być może padnie wkrótce ofiarą moich książkowych zakupów, kto wie. Jednak wracając do recenzji…
Bohaterowie. Niech ktoś mi powie, że Shannon nie potrafi ich kreować, a ja już sobie z nim pogadam. Polubiłam Paige, polubiłam Naczelnika... Polubiłam praktycznie wszystkich! Postacie wydawały się realistyczne, one również miały swoje problemy, którym czasem nie potrafiły stawić czoła. Nawet drugoplanowcy przyciągali uwagę i wzbudzali sympatię.
Faktem jest, że bohaterów jest tu całkiem sporo. Co ciekawe, nie pogubiłam się przy rozpoznawaniu ich. Wszyscy zapadali w pamięć, byli wyraziści, nie byle jacy. Dlatego też ich imiona od razu mogłam przyporządkować do ról, jakie pełniły.
Zakończenie wbija w siedzenie (ach, te rymy!). Dosłownie. Kiedy czytałam ostatnie zdania, siedziałam akurat w autokarze obok Oli (nie wiem, czy będziesz to czytała, ale pozdrawiam!). Musiałam się jej wyżalić. Nie mogłam uwierzyć, że to już koniec! Przecież tyle jeszcze stron zostało do końca okładki!
No, właśnie. Na samym końcu był też słowniczek z wszystkimi pojęciami używanymi w książce, aby nikt się nie zgubił. Z jednej strony - wielki plus. Z drugiej - rozczarowanie dla mojej osoby. Bo to przecież miały być kolejne rozdziały!
A teraz uwaga: dobra wiadomość dla antyfanów romansów! Wątek miłosny pojawia się tutaj dość późno i nie jest on głównym tematem w całej powieści. Znajdziemy tu też motyw przyjaźni, kłamstwa, wolności czy też zaufania. Wszystko zrealizowane w genialny sposób!
Całość jest spójna i logiczna. Nie ma chyba żadnych niedociągnięć, wszystko dopięte na ostatni guzik. Nie pozostaje nic innego, jak tylko iść w świat i głosić wszystkim książkoholikom, jaką cudowną pozycją jest [Czas żniw]! Swoją drogą, ten tytuł świetnie pasuje do zawartości.
Żadne życie nie jest stracone.

Podsumowując:
[Czas żniw] to naprawdę świetnie wykreowana powieść, która nie pozwoli wam się nudzić. Doskonali bohaterowie, wśród których znajdziecie kompanów tylko czekają, aż się z nimi zapoznacie. Może i książka nie należy do "odmóżdżaczy", jednak czyta się ją lekko i przyjemnie. Jednak jeśli zamierzacie wziąć się za lekturę tego tytułu... Przygotujcie nerwy na zakończenie!

Moja ocena: 


 Książka ma zaszczyt brania udziału w wyzwaniu Przeczytam 52 książki w 2016 roku!

12 komentarzy:

  1. Oba tomy z tej serii mam już na półce, jednak z czystego lenistwa odkładam przeczytanie ich :D po Twojej recenzji już wiem, że będę musiała po nie sięgnąć jeszcze w te wakacje!

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejna pozytywna recenzja tej książki, będę musiała się w końcu za nią zabrać ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kooochaaam "Czas Żniw"!!! ♥ Nie pamiętam, kiedy jakaś książka tak mnie wciągnęła, pochłonęła i zżarła wszystkie myśli, to było genialne, rewelacyjne i mega pomysłowe, i... Uwielbiam pomysł z jasnowidzami i to, że wszystko dzieje się tak szybko i nieprzewidywalność (no, powiedzmy). No i oczywiście szczegółowość stworzonego przez autorkę świata. Cudo! Jedyni co do bohaterów się nie zgodzę (musimy sobie porozmawiać, hm? XD). W większość są po prostu... mdli. Zwłaszcza Paige, której zmieniają się myśli, poglądy i w ogóle wszystko w tempie błyskawicy. Pozostali są mnie irytujący, choćby Nick, Naczelnik czy Jaxon. Druga część też jest świetna, choć Paige staje się pięć razy bardziej denerwująca i ciągle obrywa po tyłku. Ale i tak z niecierpliwością oczekuję części trzeciej, chcę wiedzieć, co było dalej! Chaotyczna ta moja pisanina, ale co tam.
    zaczarrowana

    OdpowiedzUsuń
  4. ,,Czas Żniw" ostatnio trafił do moich ulubieńców. Historia strasznie wciąga i od razu wzięłam się za kontynuację. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lol, nie wiedziałam, że tak dobrze piszesz recenzje.
    Odzdrawiam,GWMHJ XDDD
    PS Książkę przeczytam, dzięki Tobie prędzej niż później :')

    OdpowiedzUsuń
  6. "Czas żniw" nie zauroczył mnie totalnie, ale musiałam przyznać, że coś w nim jest. Jak dla mnie był troszeczkę rozlazły. Za to drugi tom podniósł poprzeczkę i czytałam go z zapartym tchem. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Już któraś z kolei recenzja, która mówi same dobre słowa o Czasie żniw. Aż chyba po nią sięgnę, bo jak do tej pory nie ciągnęło mnie za bardzo do tej lektury ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niebywale mnie zachęciłaś :)
    Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się przeczytać tę książkę.
    Pozdrawiam serdecznie!

    napolceiwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Po prostu Cię uwielbiam, Króliku!!!
    Aż sięgnę jeszcze w tym miesiącu po Czas żniw! A wszystko przez Ciebie! ♥♥♥
    O Shannon słychać tyle dobrego, że po prostu muszę po nią sięgnąć! Motyw jasnowidzów bardzo ciekawy! :D

    Pozdrawiam Cię gorąco,
    Isabelle West z Heavy Books

    OdpowiedzUsuń
  10. Czas żniw był cudowny, a drugi tom jeszcze lepszy!
    Cieszę się, że wywarło na tobie tak duże wrazenie :)
    Pozdrawiam, annwithbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam na półce, wiec nie moge sie doczekać...

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam tę książkę niedawno i ogromnie mi się spodobała. Świat wykreowany przez autorkę robi wrażenie ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za przybycie w moje skromne progi.
Mam nadzieję, że oferowana przeze mnie treść przypadła Państwu do gustu. Będę przeszczęśliwa, kiedy zostanę nagrodzona komentarzami. To tak niewiele, a potrafi sprawić radość!

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.